ondernemerscoach voor coach

Wanneer je klanten je niet voldoende uitdagen: 3 x hoe jij jezelf als ambitieuze coach/trainer/consultant met klanten op hoogwaardig niveau werkt

Categorie:Geen categorie

Je kijkt in je agenda. Je ziet dat aankomende week weer coachcalls geboekt staan. Toch, als je denkt aan de klanten die er tegenover je zitten, heb je de gedachte “is dit nu die vrijheid die ik wilde ervaren en doe ik nu ECHT dat wat ECHT klopt?”

Je denkt vervolgens snel weer:
“Eigenlijk heb ik als consultant, psycholoog, coach of trainer niks te klagen. Het gaat heel lekker, klanten volgen elkaar op en ze zijn heel blij met mijn hulp.”

Toch knaagt er iets. Want ondanks dat je onderneming door de jaren heen groeit, blijven de klanten die je echt uitdagen uit. De klanten die zich nu aandienen: het zijn “kleine hulpvragen”. Het zijn klanten die “niet dezelfde passie voelen om te veranderen, zoals jij dat wel voelt.” Misschien ben je ambitieus. Misschien ben je gepassioneerd: maar merk je op, ik haal niet de resultaten die ik zou kunnen behalen met mijn klanten!

Het gevolg? Je deskundigheid komt niet volledig tot zijn recht en de uitdaging begint te missen. Je voelt dat er meer in zit, alleen hoe haal je alles eruit wat erin zit?

Tip 1 om gemotiveerde en goedbetalende klanten te krijgen: bagatelliseer niet langer!

Ook een probleem als te weinig echt passende klanten, mag jouw probleem zijn 😉
De eerste dag dat je als startende ondernemer aan de slag ging, je herinnert ‘m je vast nog. Grote kans dat je vanaf dat moment volle focus op het neerzetten van je praktijk hebt gehad en niet zozeer op het ondernemerschap zelf. Natuurlijk, er moet brood op de plank komen en je wil zoveel mogelijk ervaring opdoen met mensen die voor een consult of coachsessie betalen. Het echte werk. Het aantal klanten groeit net als de inkomsten. Fijn! Iets wat je volledig op je eigen conto kunt schrijven. Koester het. Maar als jij je eigenlijk die expert voelt, zal er wat gaan knagen als je op die voet doorgaat. Grote kans dat het nu knaagt!

Je hebt klanten. Maar, mogelijk passen ze, om die echte voldoening te ervaren, gewoon niet voldoende.

Waar je in het begin genoegen nam met elk type klant, ben je hiervan teruggekomen. Slechts een deel van jezelf kun je kwijt in je ondernemerschap, terwijl je veel meer te bieden hebt. Een serieuze zaak:

Aangezien het plezier kan wegnemen,
je het drukker hebt dan je zou willen,
het onnodig veel energie kan kosten,
je je klant niet dat kan geven wat je het liefst zou willen bieden,
en je niet volledig naar waarde wordt betaald.

Het laatste dat je als ondernemer kunt gebruiken is een bore-out!
Wanneer jij ambitieus bent, maar onder je niveau blijft ondernemen wil je hier echt voor waken.

Laat daarom eens binnenkomen dat dit “probleem” er mag zijn.
Wanneer je ambitieus bent is het zaak jezelf voldoende uit te dagen.
Dat doe je onder andere door klanten te gaan helpen op het niveau dat bij JOU past.

Hier heb ik de afgelopen jaren ondernemers mee geholpen, kennisondernemers. Die als dienstverlener graag uitgedaagd worden.
Die zichzelf willen blijven ontwikkelen.
Die op het juiste niveau wilden gaan werken, omdat ze toch die prikkel misten met huidige klanten en huidig aanbod.
Dit valt en staat met de juiste communicatie!

Nadat je toegeeft dat dit jouw probleem is kan je de uitdaging namelijk veel passender aanpakken:
De winst zit in het effectiever uplevelen van je positionering rondom je professie en er de juiste klant voor zoeken.
De winst kan ‘m ook zitten in langer met je klanten gaan werken. Klanten laten verlengen.
Diepere transformatie leveren, grotere hulpvragen aanpakken.

Nogmaals: je wil hiervoor aan de slag met je communicatie!
Logisch vervolg: je voelt je meer uitgedaagd en gaat de waarde ontvangen die je echt waard bent (inkomsten!).

Alleen dat ‘next level’ bereiken, kan een aardige uitdaging zijn en hobbels opleveren.

Zo ook bij mijn voormalig klant E. (psycholoog met orthomoleculaire specialisatie). Ze had bij het oprichten van haar praktijk in gedachten, haar klanten heel goed te gaan helpen. Met vele specialisaties en opleidingen in the pocket kon ze immers de kern raken. Na een aantal jaar had ze een bloeiende praktijk vol klanten opgezet. Geen probleem, zou je denken? Toch bleek de praktijk anders. Het verliep stroef om de klant van A t/m Z van dienst te zijn en hen voor het volledige aanbod te enthousiasmeren. Dit betekende dat ze te vaak concessies in haar dienstverlening deed, omdat klanten aan gaven ‘met een aantal sessies wel genoeg geholpen te zijn.’ Hierdoor was haar ondernemerschap niet meer naar haar eigen waarden ingericht. Ook dat kan voor ondernemers een probleem zijn. Om daar verandering in aan te brengen, gingen we aan de slag met het aanscherpen van haar aanbod, haar communicatieve vaardigheden en het ownen van meer leiderschap (al vanaf de salesgesprekken en gedurende de samenwerking met coachees). Dit alles gaf haar meer ontspanning. In minder uren en met minder klanten kon ze namelijk alsnog groeien: namelijk in inkomen en voldoening. Lees hier het hele verhaal van mijn klant E.

Tip 2 om goedbetalende en gemotiveerde klanten te krijgen: Let erop dat je niet alleen uitvoerend werkt als coach/trainer


Je bent druk. Ik snap het.
Toch wanneer jij ontdekt dat er mogelijk klanten voor je zijn die nog beter passen, mag je weten: je hebt tijd nodig om deze naar je toe te trekken.
Ze kunnen zich pas aangetrokken voelen – wanneer jij duidelijk, consistent en passend communiceert met ze.
Als je ze tot nu toe nog niet hebt kunnen aantrekken: dan is er werk aan de winkel en daar is tijd voor nodig!

Dan is het laatste dat je wil, weer ergens tijd in stoppen!
Toch neem ik je even meer, want:
Ik hoor vaak, ondernemerscoaching kost veel van mijn tijd, tijd die ik beter aan mijn klanten kan besteden. Ik denk dat dit een misvatting is.
Naast tevreden klanten is het ontzettend belangrijk dat je een goed gevoel krijgt van en overhoudt aan de samenwerking. Dat je coachees optimale resultaten behalen. Dat wordt een uitdaging als je blijft doen wat je doet voor een rits aan klanttypes. De afgelopen jaren heb ik als ondernemerscoach 100+ consultants en coaches mogen trainen en coaches en begeleiden in het wél doorbreken van oude patronen, oude keuzes en oude gewoonten.

Tip 3: Check goed of je klanten NOG meer ideaal kunnen zijn

Je mist iets. Je voelt geknaag. Deze klanten passen niet. Maar wie dan wel?

Vraag jezelf af hoe jij VOLLEDIG tot je recht komt.
Bijvoorbeeld: Zijn de klanten die je nu bedient, wel klanten met wie je meer de diepte in kunt gaan?
Als dat is wat jij nodig hebt, dan heb je ook klanten nodig, die dit willen/kunnen/oké vinden om met je te doen!

Een van de dingen waar ik bij help is:
Bij minder klanten grotere transformaties teweeg brengen,

Als ondernemerscoach neem ik je stap voor stap mee in de zoektocht naar jouw ideale klant (want ja, die bestaat!).
Jammer genoeg neemt de kritische ik het nogal eens van ons over. Zonde! Zolang jij niet duidelijk communiceert en uitstraalt waar je wel (en ook zeker niet) voor staat, dan zal je ideale klanttype niet snel aankloppen.

In mijn coachsessies coach ik on the job en ligt de focus op praktische toepassingen en verdieping. Ik spring bij bij het uitdenken van het strategische fundament, het vinden van je ideale klantprofiel en het neerzetten van je expertstatus.

Mijn voormalig klant Femke, zelfstandig pedagoog: ‘Ik denk dat als je in een fase van je bedrijf zit waarin je denkt hoe kom ik aan die klanten? of hoe verdien ik meer aan de klanten die ik heb? dat je bij zo’n vraagstuk gewoon hulp moet inschakelen. Inmiddels ben ik er echt wel van overtuigd dat het het waard is om met een ondernemerscoach als Lieve aan de slag te gaan. Dus om niet langer aan te blijven modderen. Dit kost tijd en veel energie. Je verliest plezier en motivatie terwijl dit niet nodig is.’
Lees hier het hele verhaal van Femke.

Is het dan nooit genoeg? Moet je dan altijd maar “groeien in die juiste klant”?
Of je altijd maar moet denken dat je huidige klanten niet goed genoeg zijn en er in financieel opzicht meer uit is te halen? Zeker niet! Ding is dat je als ondernemer vaak veel meer te leveren hebt, dan dat er nu uitkomt. Of beter gezegd: het is jammer dat je je klanten in de dagelijkse dag leading laat zijn en niet je eigen potentieel. Weet dat de focus bij mij als ondernemerscoach nooit puur en alleen om meer verdienen zal liggen. Daar zit de ‘pijn’ ‘m niet. Het pijnpunt zit ‘m er juist in dat je als coach, consultant, trainer of psycholoog meer tot bloei wil komen. Eruit wil halen wat erin zit. Aangezien je al jaren doet wat je doet, betekent het dat je gecommitteerd bent aan wat je doet. Als geen ander weet je hoe het werkt om klanten aan te trekken. Nu is het tijd om deze tendens door te trekken naar the next level.

Mijn coachees zijn allemaal dienstverlener. Waar de een beroepssprekers begeleidt, helpt de ander als consultant. Ze werken al met klanten en kunnen dus niet uren per week bezig zijn met allerlei opdrachten. En ook voor jou is het mogelijk door te breken naar het volgende level, daar waar er een klant voor je is die JOU ook uitdaagt!

Als dienstverlenend ondernemer (vervolg)stappen te zetten ? Dat kan!

Herken je jezelf als ondernemer in voorgaande schets? Wil je de startfase uit en groei doormaken? Is het tijd om in je potentieel te stappen? Dan help ik je als ondernemerscoach heel graag die volgende stap(pen) te zetten! Stap 1 is met elkaar kennismaken. En daarvoor nodig ik je van harte uit om een waardecall met mij te boeken. Dit neemt een half uur van je tijd in beslag en is kosteloos voor jou. Ik zal je direct teruggeven wat mij opvalt en hoe ik denk dat jij geholpen kan worden. Boek hier je matchcall met me.

* Speciaal voor ondernemers in Gelderland en Overijssel opgelet: Aangezien ik bij de Startversneller ben aangesloten, mag ik een coachingsvoucher geven, wat betekent dat je een deel van mijn coachsessies krijgt vergoed. Heb je jezelf maximaal vijf jaar geleden als zelfstandig ondernemer (exclusief in Gelderland en Overijsel) bij de KvK ingeschreven, dan kom je in aanmerking. Meer hierover. Val je niet binnen deze categorie, ook dan help ik je natuurlijk heel graag met ondernemerscoaching