Winstgevende Bedrijf Positionering: 3 slimme authentieke strategie tips

Categorie:Geen categorie Ondernemen profilering

Hoe zorg je ervoor dat jouw positionering als ondernemer winstgevend is? Hoe zorg je ervoor dat je opvalt in een ogenschijnlijk bomvolle markt?
Helemaal als je coach, consultant of trainer bent, zal je merken dat de markt momenteel vol is. Goed nieuws, want er zijn veel mensen die willen ontwikkelen.
Daarentegen zal je wel extra goed je best moeten doen om op te vallen. De volgende vragen hebben centraal gestaan in het ontdekken hoe mijn cliënten opvallen tussen al die anderen die hetzelfde doen. Pak je pen en papier erbij, geef antwoord én vergeet niet vervolgens dit als een passende oplossing voor jouw publiek, te delen! Want; hoe succesvoller jouw communicatie is, hoe succesvoller jij bent.

Positioneren met: Wat is het schijnbaar onmogelijke verhaal

Wat denken andere mensen in jouw vakgebied dat echt onmogelijk is? En hoe denk jij hierover? Soms is iets lastig of moeilijk te bereiken maar KAN het wel. Als jij hier je nek voor uit durft te steken, maakt dit je uniek. Maar dan… Zeg dit eens niet vanuit containerbegrippen, maar combineer het met verhalen.
Verhalen blijven namelijk in het hoofd van de ander hangen, en is dat niet net wat we willen? Het is een van de meest krachtige manieren om te beïnvloeden.
Mits goed verteld (denk o.a. aan levendige details anders raak je niet), raken ze ons emotionele brein. Daarnaast komen er stoffen vrij: oxytocine (ook wel knuffelhormoon), endorfine, dopamine en cortisol.
Oxytocine heeft invloed op je gevoel van empathie, cortisol op je aandacht, dopamine op je gevoel van blijdschap en motivatie en endorfinen zijn ook een soort geluksstofjes die pijn verzachten en je energie geven. Dit wetende, hoe pas je dit nu toe? Dat kan daadwerkelijk overal! In je sales, in je offerte, cliënt cases uitgelicht, op je over ons pagina. Ga zo maar door.

Positioneren met: Wat is jouw succesformule of methode

Is er een succesformule over hoe iets zou moeten in jouw vakgebied? Een ultieme manier? Heb je hier een methode van gemaakt?
Ik merk vaak op dat ondernemers veel vaker een methode hebben dan ze denken.

Een voorbeeld hiervan is dat mijn klanten vaak al met methoden, technieken en tools werken waarvan ze soms niet helemaal doorhebben dat het een vastigheid is geworden.

Mocht je nu denken – Help – ik wil wel vrijheid kunnen behouden:
De grootste angst in vastigheid is voor ondernemers die vrijheid zoeken, dat ze minder vrij zijn, als ze “methodisch werken”, “werkwijzen vastleggen”.
Onderzoek dan vooral eens of er een deel vast mag staan en je toch vrijheid kunt behouden… Zo zou je aanbod redelijk vast kunnen staan en kan je daaromheen vrij zijn in events organiseren, live dagen bieden en originele vormen van ondersteunend materiaal rondom je programma.

Het voordeel van met een vast programma werken is dat je van maatwerk afstapt.
Hiermee zal je veel sneller een expertstatus bereiken.
Je gaat klantresultaten beter kunnen behalen en hebt onderbouwing in dat jouw methode werkt.

Tevens kost maatwerk leveren je veel tijd. Tijd omdat je salescalls, voorstellen, facturatie en de uitvoering er steeds weer anders uitziet.
Je wil dit namelijk omdat het tijd scheelt, dat zorgt weer voor groeimogelijkheden! En daarnaast creëer je nog meer expertstatus hiermee.

Positioneren met: Wat zien anderen volgens jou niet, in je vak of in het dagelijks leven

Het zorgt voor controversie, maar ook voor leiderschap. Tevens laat het zien dat jij een expert bent.
Dit soort vragen stellen, zorgt ervoor je goed hebt nagedacht en kritisch hebt durven kijken om daadwerkelijk de beste oplossing aan te bieden!
Je communicatie in de know, like en trust fasen zal hier sterker uitkomen!

Bonus tip als je bezig bent met die Go-To Expert bedrijf positionering

Het kan tijdrovend en energieslurpend zijn, niet te spreken over de blinde vlekken die je hierin zelf hebt, om hiermee bezig te gaan.
Dat is het geluid, dat ik veel terugkrijg van ondernemers. Wanneer je wilt zorgen dat mensen direct aanhaken, is het m.i. een goed idee om slimme strategie mét authenticiteit te combineren. Vergeet je de authenticiteit, dan ben je slechts een autoriteit – maar mist de verbindende factor. Kies je voor alleen authenticiteit, dan maak je het jezelf moeilijker dan het is, zal je weg naar succes langer duren.

P.s. Wie is Lieve?
Wie ben ik om je hiermee verder te helpen? Ik heb zeker zo’n 2000+ resultaatgerichte coachees en trainees hierin mogen begeleiden. Zij hebben veelal een eigen praktijk, instituut, trainingscentrum als coach, trainer, psycholoog, consultant. Voelen zich al expert, maar zijn nu klaar om die go to expert titel te pakken. De afgelopen 6+ jaren heb ik als coach vele ondernemers mogen helpen om steviger positie te pakken, zowel vanuit externe positie als interne houding. Ik help je vanuit mijn jarenlange achtergrond als trainer voor o.a. leidinggevenden in het bedrijfsleven, salesvrouw in de finance tak en mediaervaring. Vanuit een communicatie opleiding, gecombineerd met mijn verdiepingen in psychologie, beïnvloeding en coaching. Twee elementen staan daarbij centraal resultaatgerichtheid én plezier. Zodat jij met al jouw talenten, ervaring én kunde doet waar je het best in bent. Logischerwijs krijg je zodoende óók klanten die hier goed voor willen betalen.
Ik noem het vaak: slimme strategie mét eigenheid voorop.

In contact komen om eens te sparren over jouw bedrijf positionering? Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op om kennis te maken. Daar kun jij ál je vragen stellen én sparren we al direct over waar groeikansen voor je liggen. Het gesprek duurt ongeveer 30 minuten.