communicatie stress ontspannen

Meer in je kracht juist tijdens de coronacrisis, Jouw toegevoegde waarde uitvergroten

Categorie:Geen categorie

Krak. Een barst. In je illusionaire wereldbeeld. En heel veel barsten in dat beeld, maken dat je beeld niet meer is wat het is. Anders kijken. De coronacrisis is zo’n gebeurtenis die duidelijk maakt dat jij en ik mogen loslaten, daar ontstaat weer ruimte. “Wie loslaat heeft weer twee handen vrij”, nieuwe tijden, nieuwe ontwikkelingen….

Coaching waar loslaten centraal staat

Toen ik gister mijn dag vervolgde na afloop van een mooie kick-off met een van mijn coachees, verraste ze me met het volgende bericht:

“Soms lijkt het wel of de wereld even stil staat, alle plannen op een laag pitje. Hoe ga je dan verder? Bedankt Lieve voor de inspirerende kick off vanmorgen, mouwen weer opgestroopt en jawel er komt iets tofs aan…”
Ze schreef dit omdat we spraken over loslaten!
En juist nu, in tijden waar alles even anders is, sluit ook haar verhaal exact aan bij wat ons te doen staat. Je toegevoegde waarde verlevendigen, is het niet linksom, dan wel rechtsom. Loslaten van wat was. En weer nieuwe manieren vinden die onze toegevoegde waarde, nog meer, onderstrepen!

Wie ben jij?

Als geen ander weet ik hoe moeilijk het kan zijn om te weten wie je bent en waar je kracht echt ligt. Mijn wereldbeeld begon 12 jaar geleden te barsten. Al vaker had ik mezelf afgevraagd waar ik nu écht mijn bed voor uitkwam, maar die vraag had ik geparkeerd. Wie ben ik? Wat wil ik? Het antwoord was onvindbaar. En toen ik als jonge student, van ziekenhuis naar ziekenhuis uiteindelijk “medisch onverklaarbare klachten” als antwoord op het drukkende gevoel op mijn keel kreeg, kwam ik terecht bij een haptonoom. Wat ze zei was onder andere dit zinnetje: “Pas als je stopt met wegwensen zal het beter met je gaan.” En ja, het is echt iets voor mij om metaforisch aan de slag te mogen gaan. Dus dat zinnetje werd voor mij stof tot na denken. Het was mijn intrede in de wereld van zienswijzen. Bewustzijn was geboren. Die zin veranderde mijn kijk op de wereld. En ik begon te onderzoeken wat die kijk was. Waar die kijk door was gekomen. En wat ik met die kijk bereikte. Dat ene zinnetje was de gangmaker van mijn loopbaan en werkzame leven als ondernemer.

“Mensen helpen om hun echte toegevoegde waarde te vinden, omarmen en eigen te maken in hun communicatie”

Want wat volgde was een stevige wandeling in de wereld van zelfontwikkeling, bewustzijn, exploratie van authenticiteit en het eigen maken van kennis ter bevordering van een zo gelukkig en voldaan mogen leven. De jaren die volgden verdiepte ik mij nog meer over de kracht van onze mind, onze verschillende kijk op de wereld en de route naar mijn eigen geluk en voldoening in zijn algemeenheid. De jaren die volgden na dat ene zinnetje, maakten dat ik geloof in de kracht van authenticiteit. En de kracht van verhaal.

We kijken allemaal vanuit een ander verhaal

Dat verhoudt zich echt niet alleen tot verhalen schrijven. Of de marketing die Storytelling nodig heeft om de boodschap te kunnen verspreiden. Want wat echt werken met verhaal inhoudt, is eerst werken aan het verhaal. En aan degene die een belangrijke rol speelt in dit verhaal: jij. Met de pijnpunten. Struggles. En schaduwkanten, die daarbij horen. De grondlegger binnen de diepte psychologie en het werken met karakters binnen verhalen Carl Gustav Jung helpt ons hierin herkenning en verduidelijking te vinden. Door te kijken naar de verschillende kanten van het karakter is een verhaal beter te begrijpen. En het uitdiepen van deze Archetypes kan diep gaan. Het is een vorm van dieptepsychologie, gebaseerd is op het gedachtengoed van de Zwitserse psychiater Carl Gustav Jung.

Op zoek naar de bron

Naar waarom je bent wie je bent. Zo zorg je ervoor dat je verhaal wanneer het naar buiten komt, gaat om het brengen van meer betekenis. En op het gebied van “communicatie” of “branding” een vaak onderbelicht deel. En dat is waarom ik me er voor inzet, want goede branding bestaat uit zoveel meer dan de zichtbare oppervlakte.

Zichtbaar zijn vanuit toegevoegde waarde

Al helemaal als je zelfstandig ondernemer bent. Als je ambitieus bent. En het nodig hebt een Personal Brand te zijn. Jezelf moet laten zien. Je kracht is je alles. Daar vanuit ontstaat succes. Zichtbaarheid is slechts het eindresultaat van de effort die je daarvoor in dit zelfonderzoek hebt gestopt.

Een verhaal met je meedragen of voor je laten werken?

Nog even terug naar mijn eigen verhaal. Het moment dat ik besloot te leven vanuit kracht, kwam pas zeker vijf jaren later, nadat mijn wereldbeeld omver werd gegooid. Dat is het moment dat ik mijn kracht pas echt vond. De jaren daartussen, zocht ik en zocht. Ik zocht naar wat er niet goed was. Naar wat er niet klopte. Naar waar ik vandaan kwam. Keek naar beneden. En vergat te kijken naar: mijn krachten! Dat moment, van zelfrealisatie dat er een verschil is tussen een verhaal met je meedragen en een verhaal voor je laten werken, was het moment waarop ik koos voor een leven vol betekenis.

Op een warme lente avond koos ik voor de tweede optie. Het verhaal voor me laten werken.

Het is het verschil tussen verhaal echt voor je laten werken of zichtbaar zijn met het verhaal dat eigenlijk niet past. Verhalen kennen geen begin en einde. Maar ze kennen wel ijkpunten. Momenten. En wanneer je besluit dat het moment van zichtbaar zijn, het moment van vanuit kracht zichtbaar zijn, dan werk je vanuit toegevoegde waarde.

Spanning is wie je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent. Chinees gezegde

Je toegevoegde waarde vinden

Zo’n moment creëren, is wanneer transformatie écht kan plaatsvinden. Omdat je de betekenis van je verhaal in ander perspectief ziet. Ook wel: narratief perspectief. De dag nadat ik mijn eigen momentum creëerde, koos ik ervoor om me te gaan verdiepen bewustzijn. Om niet alleen mijn eigen, maar ook de verhalen van anderen voor hen te kunnen laten werken. Ik verdiepte me verder in wat de kracht en het verklarende karakter is van ons gedachtegoed dat onze communicatie voedt. Hoe we allemaal anders zijn, maar verhalen toch op elkaar kunnen lijken. Waar het onderscheidend vermogen uit bestaat. Het zichtbaar maken en vermarkten van verhalen voor klanten kan op vele manieren.

Toegevoegde waarde vinden hoeft niet zo lastig te zijn als het lijkt, en is een positief proces!

Als er de wil is om deze te vinden. En de ruimte is om hier echt stil bij te staan. Mijn ervaring is dan ook: zichtbaar zijn om het zichtbaar zijn, brengt me-too productie of zichtbaarheid die niet vanuit kracht is opgebouwd. Authenticiteit is gericht op toegevoegde waarde de wereld in brengen! Geloven en laten zien van je kracht.

Bepalen of laten bepalen?

Met laten bepalen bedoel ik dat we een keuze hebben. Maar die soms niet maken. Dan laten we bepalen. En die keuze is niet slechter dan de andere keuze, alleen wanneer de pijn te groot is, je te graag anders wil: kun je er niet omheen. Je kunt bijvoorbeeld laten bepalen dat je slechts zichtbaar wil zijn. De druk voelen dat je online of offline mee moet met de waan. En dat je snel naar buiten moet treden. Om snel succes mee te pakken. Met bepalen bedoel ik, de keuze maken dat je zelf bepaalt. Actief deelneemt in wat jij echt belangrijk vind om naar buiten te brengen. Omdat je op zoek wil gaan naar je echte drive. Zoeken naar echte drive kan soms spannend zijn, omdat je niet weet wat je tegen komt. Maar veel vaker is het verwelkomend. Een gevoel van meer kracht. En meer voldoening in je ondernemerschap.

Stilstaan: klopt dat wat zichtbaar is met wie je bent?

Waarom je even stil wil staan om vervolgens met meer impact naar buiten te komen, is omdat de kracht van de mind sterk is. Dit betekent dat er veel uitdaging is. Een beetje zoals een uienschil bestaan ook wij mensen uit veel lagen. Laagjes die zijn opgebouwd. Omdat we wel moesten. Omdat we ons zo vormden. En omdat we ons soms aantrekken van anderen. Wanneer je niet bewust stilstaat bij vanuit welke laag jij naar buiten treed, bestaat de kans dat je zichtbaarheid niet matcht bij wie je echt bent. Wil zijn. Of zelfs het meeste succes mee kunt hebben. Stilstaan betekent spiegelen. Voelen wat past. Onderstroom waarnemen. En dit aan durven gaan.

Opwaarts in de richting van betekenisvol succes

Want dat wat diep van binnen écht jouw boodschap is, hoeft niet altijd datgene te zijn wat je nu communiceert. En andersom, als jij nu iets niet communiceert wat wel bepalend is voor waarom je doet wat je doet, is heelheid ervaren waarschijnlijk nog in ontwikkeling. Voelen, ervaren en uitdiepen wat je nu eigenlijk echt wil communiceren is belangrijk, omdat je dan meer en meer in je kracht staat. Niet alleen voor jezelf. Maar ook voor je klanten.

Binden door zelf beter te verbinden

Maar ook in zijn algemeenheid, de wereld in. Dat is wat jouw message kan doen. Het is jouw blauwdruk in onze maatschappij. Het is jouw manier om de juiste klanten aan jezelf te binden. En het is jouw nalatenschap op de wereld. Allemaal hebben we een eigen Story to tell. Iets specifieks én unieks toe te voegen aan ons leven. Precies dat stukje authenticiteit brengt dat jij degene bent die dat belang vanuit hart en nieren behartigt. Dat overbrengen, is niet slechts alleen maar een kwestie van woorden. Het zit in je. Zal voortvloeien uit je daden. In je gedrag. Bewust óf onbewust. En als je daar nog niet bent of toe bent aan het vinden van wat dit voor je is, dan is dat waar ik je mee help. Als Storyteller. Narratief coach. En former content marketeer. Maar bovenal als iemand die gelooft in de kracht die in ieder van ons zit. En wacht om naar buiten te mogen komen.

Twee simpele vragen

We hebben allemaal een andere blik en dat is wat ons uniek maakt. En die blik is gevormd. Door het leven. Door je verhaal. Door je karakter en door de uitdagingen die je bent aangegaan. Uitdaging voor jezelf. Uitdaging voor het bedrijf dat je leidt, of wil opzetten. En uitdaging in het vertalen van dat verhaal in een professioneel maar toch eigen gemaakte boodschap. Het verhaal is ten eerste al een uitdaging voor jezelf, maar is een nieuwe uitdaging als je je bezig houdt met je eigen branding. Want dan komt zelfreflectie echt weer even op 1 te staan: jouw wereldbeeld en jouw organisatie, hoe verrijkt dat het leven van de lezer/klant? En, hoe breng je dat over? Klinkt als twee simpele vragen. Maar de ervaring leert, dat het moeilijk kan zijn om hier een goed antwoord op te vinden. Door de jaren heen heb ik inmiddels veel klanten en mensen om me heen ontmoet die het lastig vinden om hier een “goed” antwoord op te geven. Het is een uitdagend proces. Waar je als je er goed de tijd voor neemt, veel mee kunt bereiken. Waarin je, als je de diepte ingaat, vaak veel meer uithaalt dan je vooraf dacht.

Master the message

Het masteren van je message als zelfstandig merk bestaat, uit niets anders dan dat. De diepte in gaan. De boodschap vinden. Toegevoegde waarde vangen. Vinden. Uitbouwen. En uiteindelijk maak je daar een boodschap van. Omdat je dit nodig hebt als ondernemer. Omdat je zonder dat, gewoonweg niet goed genoeg opvalt. Onderscheidend vermogen zit in je. Maar om ermee naar buiten te komen moet je sterk in je schoenen staan. Weten wat het is. Het vangen. Omarmen. En waar mogelijk uitvergroten.

Anders kijken, je tijd uitgeven

Nog niet zo lang gelezen koos ik ervoor om succes weer voor mezelf te herdefiniëren. De afgelopen zeven jaar heb ik mijn leven, zo veel mogelijk volgens mijn echte passies geleid. De positieve flow die ik ervoer, door telkens dat te doen wat me echt blij maakte was heerlijk. Heerlijk vergeleken bij de jaren daarvoor, waar flow, passie en echt genieten verder te vinden waren. Vanuit het besef van eindigheid maakte ik mijn wil opnieuw op, passend bij mijn stip op de horizon. Om later aan het einde van mijn leven terug te kunnen kijken op een leven waarover ik kon zeggen dat ik echt gelukkig ben geweest. En mijn tijd heb besteed aan dat wat bijdraagt aan wat geluk voor mij inhoudt. Om mijzelf vol te geven vanuit wie ik ben. En minder dagen te verspillen met een onvoldaan gevoel.

“Zorg dat je bedrijf en werkzame leven ten dienste staat van je leven, en niet andersom: zo creëer je een leven vol vervulling, rijkdom en vrijheid

Je authentieke jij naar buiten laten komen

Zit jij ook in de reis van zichtbaarheid? Besef je dat je het belangrijk vindt om je echte authentieke jij te zijn en te laten zien? Juist nu? Ga dan aan de slag. Wil je dit graag in je business doen, dan heb ik een fijn klein e-book voor je gemaakt. Over hoe je meer impact maakt in je business, juist als jezelf!

“Als je je klant kan helpen om de resultaten te bereiken die ze ECHT willen, gaat je zelfstandig merk je meer geven dan je ooit gedacht had”

Kom in contact

Even bewust de tijd nemen om (op een interactieve manier) de connectie met jezelf te verlevendigen? Je karakter onder je zakelijke jasje naar voren laten komen? Kom in contact met me, of boek direct een vrijblijvend persoonlijk strategiegesprek in. Ik neem telefonisch contact met je op.

Wil je meer weten over mijn 1-op-1 trajecten ondernemers? –> Lees het hier!

P.S. Wist je dat je voor dit soort ontplooiing vanuit je provincie gebruik kan maken van een prachtig budget als starter in Gelderland of Overijssel? De coachingsvoucher is goed voor maximaal 1000,- euro. Ik vertel je graag meer!