Ondernemer aan het woord!

Categorie:Geen categorie

Krak. Een barst. In je illusionaire wereldbeeld. En heel veel barsten in dat beeld, maken dat je beeld niet meer is wat het is. Anders kijken. De coronacrisis is zo’n gebeurtenis die duidelijk maakt dat jij en ik mogen loslaten, daar ontstaat weer ruimte. “Wie loslaat heeft weer twee handen vrij”, nieuwe tijden, nieuwe ontwikkelingen….

Je start je bedrijf en dit zonder plan….

Toen ik laatst mijn dag vervolgde na afloop van een mooie kick-off met een van mijn coachees, verraste ze me met het volgende bericht:

“Soms lijkt het wel of de wereld even stil staat, alle plannen op een laag pitje. Hoe ga je dan verder? Bedankt Lieve voor de inspirerende kick off vanmorgen, mouwen weer opgestroopt en jawel er komt iets tofs aan…”

Ze schreef dit omdat we spraken over loslaten!

Ook haar verhaal sluit ook haar verhaal exact aan bij wat ons te doen staat. Je toegevoegde waarde verlevendigen, is het niet linksom, dan wel rechtsom. Loslaten van wat was. En weer nieuwe manieren vinden die onze toegevoegde waarde, nog meer, onderstrepen! Deze coachee werd gedwongen omdat door corona haar vak lastiger uit te oefenen was, en moest dus opnieuw kijken.
Door dat te doen werd haar waarde alleen maar groter.
Deze coachee (volgt een langer traject) kwam er namelijk achter, dat juist onbenut potentieel in haarzelf nog voor haar klaar staat om ook opgemerkt te worden!
Toen ze als trainster startte, startte ze niet zo strategisch en verdiepend, waardoor er nog heel veel potentieel niet in haar ondernemerschap uitgerold werd.
Aan de slag dus!

“Als je je klant kan helpen om de resultaten te bereiken die ze ECHT willen, gaat je zelfstandig merk je meer geven dan je ooit gedacht had”

Zichtbaar zijn vanuit toegevoegde waarde

Al helemaal als je zelfstandig ondernemer bent. Als je ambitieus bent. En het nodig hebt een Personal Brand te zijn. Jezelf moet laten zien. Je kracht is je alles. Daar vanuit ontstaat succes. Zichtbaarheid is slechts het eindresultaat van de effort die je daarvoor in dit zelfonderzoek hebt gestopt.
Goede branding bestaat uit zoveel meer dan de zichtbare oppervlakte.

Spanning is wie je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent. Chinees gezegde

Bepalen of laten bepalen?

Met laten bepalen bedoel ik dat we een keuze hebben. Maar die soms niet maken. Dan laten we bepalen. En die keuze is niet slechter dan de andere keuze, alleen wanneer de pijn te groot is, je te graag anders wil: kun je er niet omheen. Je kunt bijvoorbeeld laten bepalen dat je slechts zichtbaar wil zijn. De druk voelen dat je online of offline mee moet met de waan. En dat je snel naar buiten moet treden. Om snel succes mee te pakken. Met bepalen bedoel ik, de keuze maken dat je zelf bepaalt. Actief deelneemt in wat jij echt belangrijk vind om naar buiten te brengen. Omdat je op zoek wil gaan naar je echte drive. Zoeken naar echte drive kan soms spannend zijn, omdat je niet weet wat je tegen komt. Maar veel vaker is het verwelkomend. Een gevoel van meer kracht. En meer voldoening in je ondernemerschap.

Twee simpele vragen

We hebben allemaal een andere blik en dat is wat ons uniek maakt. En die blik is gevormd. Door het leven. Door je verhaal. Door je karakter en door de uitdagingen die je bent aangegaan. Uitdaging voor jezelf. Uitdaging voor het bedrijf dat je leidt, of wil opzetten. En uitdaging in het vertalen van dat verhaal in een professioneel maar toch eigen gemaakte boodschap. Het verhaal is ten eerste al een uitdaging voor jezelf, maar is een nieuwe uitdaging als je je bezig houdt met je eigen branding. Want dan komt zelfreflectie echt weer even op 1 te staan: jouw wereldbeeld en jouw organisatie, hoe verrijkt dat het leven van de lezer/klant? En, hoe breng je dat over? Klinkt als twee simpele vragen. Maar de ervaring leert, dat het moeilijk kan zijn om hier een goed antwoord op te vinden. Door de jaren heen heb ik inmiddels veel klanten en mensen om me heen ontmoet die het lastig vinden om hier een “goed” antwoord op te geven. Het is een uitdagend proces. Waar je als je er goed de tijd voor neemt, veel mee kunt bereiken. Waarin je, als je de diepte ingaat, vaak veel meer uithaalt dan je vooraf dacht.

Anders kijken, je tijd uitgeven

Nog niet zo lang gelezen koos ik ervoor om succes weer voor mezelf te herdefiniëren. De afgelopen zeven jaar heb ik mijn leven, zo veel mogelijk volgens mijn echte passies geleid. De positieve flow die ik ervoer, door telkens dat te doen wat me echt blij maakte was heerlijk. Heerlijk vergeleken bij de jaren daarvoor, waar flow, passie en echt genieten verder te vinden waren. Vanuit het besef van eindigheid maakte ik mijn wil opnieuw op, passend bij mijn stip op de horizon. Om later aan het einde van mijn leven terug te kunnen kijken op een leven waarover ik kon zeggen dat ik echt gelukkig ben geweest. En mijn tijd heb besteed aan dat wat bijdraagt aan wat geluk voor mij inhoudt. Om mijzelf vol te geven vanuit wie ik ben. En minder dagen te verspillen met een onvoldaan gevoel!

“Zorg dat je bedrijf en werkzame leven passen in je leven, en niet andersom: zo creëer je een leven vol vervulling, rijkdom en vrijheid

Kom in contact met mij als business coach voor coaches en trainers

Even bewust de tijd nemen om (op een interactieve manier) de connectie met jezelf te verlevendigen? Je karakter onder je zakelijke jasje naar voren laten komen? Kom in contact met me, of boek direct een vrijblijvend persoonlijk strategiegesprek in. Ik neem telefonisch contact met je op.

Wil je meer weten over mijn 1-op-1 trajecten ondernemers? –> Lees het hier!

P.S. Wist je dat je voor dit soort ontplooiing vanuit je provincie gebruik kan maken van een prachtig budget als starter in Gelderland of Overijssel? De coachingsvoucher is goed voor maximaal 1000,- euro. Ik vertel je graag meer!