Klantcasus: tientallen jaren ervaring en toch opnieuw weer even zoeken naar hoe die expertstatus in te nemen – traject uitgelicht

Categorie:Geen categorie

Een cliënt klopte een jaar geleden bij mij aan, omdat ze toe was aan meer passend podium pakken. Vooral die bloeiende coachpraktijk waar ze echt tot haar recht kwam en de juiste klanten voor haar neus had zitten, was waar ze naar verlangde. Tevens vroeg ze zich af wat de juiste tools zijn om haar coachpraktijk onder de aandacht te brengen. Deze cliënt is een bekwame redenaar, communicatief ontzettend vaardig en durft prima op een podium te staan. Ze had al jaren ervaring als ondernemer en wist prima hoe je netwerkt, lezingen geeft en had ook al vaker in de krant gestaan.

Een herpositionering was nodig en daarom starten we met het volgende: positionering reconstructie!

Misschien heb je ooit een verbouwing meegemaakt, ik wel 😉 en zoals we daar te gang gaan doen we dat ook hier in dit proces. Draagmuren blijven staan. Dat is het stevige fundament in je ondernemerschap. Eventueel verstevigd en vernieuwd zodat het aan de eisen anno nu voldoet. Gekeken wordt naar welke waarde we wel willen en moeten behouden. De rest wordt gestript.

Tijd voor de reconstructie
Zo’n proces voelt voor coachees vaak behoorlijk naakt. Afscheid nemen van wat was. Nog dieper inchecken bij wie je hebt te zijn. We deden een reconstruct op wat werkt. Wat werkt er wel? En waarom werkt dat? Hoe kunnen we dat uitvergroten? Wat werkt niet, dus waar kan je mee stoppen. Wat willen we nog toevoegen aan het repertoire om meer podium te pakken. Terwijl we dat deden kwamen we achter een aantal onderliggende overtuigingen. Deze zaten het “nog steviger” pakken van het podium in de weg. Tevens waren er een aantal onderdelen in haar positionering die achterbleven, maar daadwerkelijk mega interessant zijn voor haar publiek om van te weten. Haar eigen geluid konden we meer en meer blootleggen. Evenals haar senioriteit. Dit soort blinde vlekken opspeuren, is wat we deden.

En, even voor de goede orde, menig ondernemer breekt hier zijn/haar hoofd over. Dus deze beknopte traject omschrijving, geeft een vereenvoudigd beeld van waar onze sessies uit bestonden. Een positionering kan namelijk werken als accelerator, als hefboom, maar voelt vaak als een lastige horde om te nemen, wanneer je start met het goed aankijken hiervan. Dat is ook niet zo gek, omdat je een belangrijk onderdeel van je ondernemerschap herontwerpt. Mijn achtergrond in sales, effectieve communicatie, positionering en strategie (ook voor merken die al stevig gevestigd zijn) op links én het feit dat ik hier al jaren ondernemers in begeleid op rechts, maken dat er een vaste aanpak is voor dit soort casussen.

Eerlijkheidshalve weet ik óók als ondernemer hoe lastig het kan zijn om dit soort blinde vlekken, en ingewikkelde puzzels voor jezelf te leggen. En áls dan al duidelijk is wat de positie is, dan is het assertief innemen hiervan, vanuit een innerlijk positie die als eigen voelt, een stap die net zoveel aandacht nodig heeft. Want hoe communiceer je als ondernemer je boodschap, ferm, warm en vol waarde? Hoe sta je stevig als leider en blijf je toch benaderbaar? Hoe krijg je die passende klant voor je neus, die optimaal matcht bij jouw unieke aanbod. Hiervoor geldt dat alle marketing en sales touchpoints aangekeken dienen te worden.

Tevens stonden vraagstukken rondom de doelgroep centraal. Terwijl we deze puzzel legden werd haar positionering meer en meer compleet. De eerste paar sessies hebben dan ook in het teken gestaan van:

Een analyse van de huidige positionering EN een passende positionering uitgedrukt in visie, kernwaarden en een unieke propositie opsporen. Want: een positionering zit al in jou, we “maken” daar niets aan.

Opnieuw herboren naar buiten treden
Maar natuurlijk hoort deze intern gevonden positie naar buiten gedragen te worden.
Het vaststellen van uitgangspunten van de communicatiestrategie op basis van gewenste positionering en ondernenemersdoelen was slechts het startpunt.
Het écht naar buiten brengen van dit goud is waar we op vervolgden in het traject.

We zochten naar de wijze om dit vanuit eigenheid te doen. Positieve invloed vanuit een eigen geluid dooraderd in alle communicatie.
Uiteraard kon coaching hierbij niet ontbreken, gericht op onder andere blokkades in het uitdragen van de nieuw gepakte positie.
Onze coachsessies vervolgden en een prachtige switch in basishouding volgde.

‘Een duidelijkere positionering heeft ervoor gezorgd dat ik beter kon gaan staan als coach. Het resoneerde allemaal wat meer in mij waardoor het makkelijker werd’, koppelde deze onderneemster me later terug.

Wat bijvangst is, is dat als duidelijker positie wordt ingenomen, ineens wel die klanten, die voorheen onbereikbaar leken, aankloppen.
En dat is waarom het pakken van een goede passende interne én externe positie waar vanuit je verschijnt als ondernemer, ondernemen en je doelstellingen behalen makkelijker maakt.

Tot zover de casus en het traject met deze coachee uitgelicht. Ben je benieuwd naar hoe dit er voor jou uit zou zien? Kom vooral even in contact.