Ik kom vaak startende ondernemers tegen die dit niet hebben gedaan vanaf het begin dat ze bezig zijn gegaan met het bedrijf oprichten. Wat ik dan zie gebeuren, is dat ze aan het begin van hun coaching- of advieswerkzaamheden met vrijwel iedereen die op hun pad komt gaan werken. Aan de ene kant is dit begrijpelijk. Natuurlijk moeten we allemaal geld verdienen – en in het begin wil je ervaring opdoen met het werken met echt betalende klanten. Maar na verloop van tijd realiseer je je mogelijk dat het toch niet altijd de moeite waard is om met mensen te werken die niet ideaal zijn. Ik weet dat het je je plezier kan ontnemen, je je energie kan laten weglekken en dat het daarnaast kan zorgen voor dat jij je werk dan niet kan uitvoeren, zoals je graag zou willen! Terwijl het heel goed mogelijk is, om ook al vanaf het starten van je eigen praktijk of tijdens het bedrijf oprichten, met die klanten te werken aan wie je jouw waarde mag leveren! Aan wie je meer kwijt mag, slechts een aantal sessies. Zelf heb ik vanaf het begin af aan dat ik met ondernemers ben gaan werken, ervoor gekozen om voor een traject te kiezen, waardoor ik mijn waarde ook echt kon en mocht laten zien aan mijn klanten. Het kan dus echt gewoon! Dus nu is het erg belangrijk om hiervoor dan ook een ideaal klantprofiel te creëren, zodat je exact weet welke leads perfect zijn voor je programma. Dit werkt niet alleen heel prettig, het scheelt je veel tijd en geld!

Werken met “minder dan ideale” klanten

Als je als coach of consultant werkt, is de kans groot dat je het al snel realiseert wanneer een klant niet ideaal is. Wanneer je vanaf dat punt nog een heel traject samen moet uithouden, terwijl je jouw waarde niet kan of mag leveren, is dit voor jou en voor je klant niet fijn! Waarom is dit dus belangrijk? We willen tevreden klanten. We willen zelf een goed gevoel houden aan het resultaat waarmee we hebben kunnen helpen.
Begeleiding en transformatie “werkt” niet bij iemand die niet toegewijd is
Jij stopt je kostbare tijd in het begeleiden van je klant – en hebt het gevoel dat je klant gewoon niet doorgaat en je coaching niet werkt? Dit is zonde van iedereens tijd! Hoewel dit misschien niet eens de schuld is van deze klant – ze hebben misschien gewoon niet de middelen, de knowhow, de vastberadenheid of de toewijding om het werk te doen – is er nog steeds een kloof tussen waar deze klanten zijn en waar ze moeten zijn om te profiteren van je coaching. Weet dus goed met wie je KAN en WIL werken om transformatie en resultaat te gaan behalen.

Klanten echt goed helpen en gaan staan voor je waarde?

Om dat te kunnen doen, deel ik eerst wat ik veel zie voorkomen wanneer ik werk met startende ondernemers. Wat ik bij veel beginnend ondernemende coaches/trainers/consultants zie gebeuren, is het onderwaarderen van hun waarde, puur omdat ze net een nieuw avontuur als ondernemer zijn aangegaan. Alsof al die jaren van expertise daarvoor, niet meer meewegen? En je echt helpende waarde als coach, consultant of trainer weggeven, at doe je vaak niet uurtje factuurtje. Daarin krijg je echt niet de transformaties of begeleidingsruimte die je nodig hebt, om optimaal resultaat te leveren. Hierin zal je zodoende geremd worden. In je eigen ontwikkeling. In je resultaten. Over die hobbel heen dus, liefst zo snel mogelijk, ook al ben je net je bedrijf aan het oprichten.

En hoe doe je dat dan? Als startend ondernemer direct al werken met een ideale klant, die jouw complete waarde afneemt?

Als je het mij vraagt is het totaal niet nodig om uurtje factuurtje te beginnen, maar kan je al direct starten met een verdienmodel waarmee je direct met ideale klanten kan werken. Om te beginnen is het mogelijk een slim verdienmodel te kiezen dat echt bij jou en je ondernemerswensen past als kennisondernemer!
Om op de hoofdvraag terug te komen: Is een ondernemerscoach direct al nodig tijdens je bedrijf oprichten of het starten van je eigen praktijk als coach, trainer, consultant?
Wel als je wensen zoals bovenstaande hebt.
Als je echt je potentieel wil leven, je waarde wil vertegenwoordigen.
Als je transformatie en langere begeleiding wil bieden in plaats van een aantal losse sessies.
Als je wil werken aan een constante inkomstenstroom, die helder is, die simpel is opgebouwd. Geen ingewikkeld gedoe.
Als je de vrijheid wil voelen, om een mooi echt werkend aanbod neer te zetten, een zogeheten “programma” aan wil bieden.
En ja, dat allemaal neerzetten, zeker al vanaf het starten met je eigen praktijk als coach, trainer of consultant kan vaak slimmer en meer opleveren wanneer je het met iemand samen doet, die weet waar dit over gaat. Een ondernemerscoach die je helpt je bedrijf oprichten, is wanneer jij niet zomaar een bedrijf wil oprichten, maar heel bewust om wil gaan met je tijd, zeker helpend. Want: zoals je hebt kunnen lezen, wanneer je steeds maar kort met klanten kan werken, ofwel je uurtje factuurtje blijft werken, je veel meer uren maakt dan je wil en je daarnaast ook voor klanten hiermee niet de resultaten behaalt die je wil behalen met ze, zou je willen dat je dit vanaf de start direct goed had aangepakt.

Direct slim van start?

Als voor jou belangrijk is om bewust je uren in te richten, je klanten echt goed willen helpen en daarmee zelf ook in je waarde kunnen staan, dan wil je niet in veelgekozen beginnersstappen treden, maar al te werk gaan alsof je een aantal jaar ervaring in je pocket hebt. Om dit te kunnen doen, is het slim om ervoor te kiezen juist bij de start van je bedrijf al een ondernemerscoach naast je te hebben staan.
De oplossingen zijn vaak wel vindbaar, maar het echt neerzetten, van de grond krijgen en doorzetten bij tegenslag, dat is waar een ondernemerscoach je bij helpt. Kortom het bouwen aan een duurzame fundering waarbij je niet alleen in termen van snel denkt. Waarbij je ook over het ontwikkelen van een mooi hoogwaardig aanbod, met jouw persoonlijke plan voor de vermarkting en verkoop die erbij hoort, dat is hoe een ondernemerscoach het beste uit jou en je onderneming haalt! Zodat het staat, rock solid. Zodat je weet hoe je aan leads komt die ook echt een mooi aanbod van je af willen nemen. Niet zomaar leads, maar leads die ook echt fungeren als de zuurstof van je bedrijf. Ideale klanten met wie je graag werkt!

Klinkt dit interessant voor je?

Vraag een gratis waardegesprek met me aan en ik kijk met je mee naar de mogelijkheden die ik voor je zie.

ondernemerscoach bedrijf beginnen
Mijn naam is Lieve en zoek je antwoord op jouw ondernemersvragen als coach/trainer/consultant? Speciaal voor jou als kennisondernemer ben ik er. Ik help je graag! Meer over mij.