kracht verhaal storytelling

Deze communicatie strategie heeft een blijvend effect in het brein van de ontvanger

Categorie:Geen categorie

Echte indruk?

De slappe lach, zoals je die alleen kon hebben met je allerbeste vriendinnetje van de straat.

De niet verwachtte kus van je highschoolcrush.

Dat verhaal van je geschiedenisleraar, waardoor je droge feitje ineens levendig werd.

Die persoon die zich opende, en het eerlijke verhaal durfde te vertellen…

Herinner je je ze nog? Momenten die echte indruk op je maakten? Momenten of mensen om nooit te vergeten. Een onuitwisbare indruk. Voor altijd in je geheugen gegrift.

Wat maakt nou die diepe indruk?

Wat onderscheidt die andere mensen en momenten, die indruk wisten te maken?
Daar kwam emotie om de hoek kijken. En gevoel. Je voelde dat dit vriendinnetje een luisterend oor voor je had. Of, ze gaf je het gevoel dat je helemaal jezelf kon zijn. Waarschijnlijk omdat jullie je verbonden voelden. Echte verbinding opent.
En verhalen doen precies dat!
Wat je daar zakelijk aan hebt? Als jij geeft, openstelt en emotie deelt, hebben je klanten, medewerkers ook het meeste te geven. En andersom. Jij krijgt terug! Verbinding. De enige manier om dat echt te kunnen zijn, is door te openen. Niet bij de droge feiten te blijven. Je echte zelf te laten zien. De echte mens achter de medewerker. De mens achter de ondernemer. Of de mens achter de brand.

Het effect van deze communicatie strategie

En nu komt het geheim van verhaal. Want echte impact maak je niet met zeggen dat je kwaliteit levert. Dat je oprecht bent. Dat je van toegevoegde waarde bent. Echte waarde voeg je toe als je klant, cliënt of collega voelt hoe jouw product/dienst of aanwezigheid het verschil zal maken in zijn leven. Dat verschil binnen laten komen, zodat het “abstracte woord kwaliteit” ineens betekenis krijgt.

Hoe je dat doet? Je klant echt laten voelen hoe iets zal zijn? Een gevoel laten ervaren dat je klant niet om jou heen kan? Dat is waar Storysharing, het naar buiten komen met je verhalen, om de hoek komt kijken.

Wat doen verhalen in het hoofd van de ontvanger?

Verhaal brengt verbeelding.
Verhaal schept inlevingsvermogen.
Verhaal roept empathie op.
Verhaal voegt emotie toe.
Verhaal zorgt dat je in iemands hart belandt.
Verhaal maakt dat je onthoudt.

Wetenschappers hebben bewezen dat in ons brein onder andere deze twee stoffen vrij komen als we een verhaal horen:
Oxytocine en cortisol.

Cortisol helpt je om geconcentreerd te focussen.
Daarom stoppen we als er in onze facebook tijdlijn een verhaal voorbij komt.

En oxytocine?
Dat legt de link naar de mensen en momenten die impact op ons maakten.
Dat is namelijk het stofje dat zorgt voor emotie.
Oxytocine, ook wel het knuffelhormoon, is wat ervoor zorgt dat we empathie voelen.
En weten we niet allemaal dat we beslissingen maken gebaseerd op emotie?
Niet op logica.

Ook in je zakelijke communicatie heb je dus emotie nodig.

Een “merk” dat zichzelf verkoopt heeft emotie nodig

Als emotie ervoor zorgt dat je beslissingen maakt, begrijp je dan dat verhaal ervoor zorgt dat je onthouden wordt?
En als je onthouden wordt, dan pas kan er over je gepraat worden.

Mis jij de impact die je content zou kunnen hebben? Sta je echt voor het merk dat je vertegenwoordigt en wil jij ook dat jouw content het waard wordt om over gepraat te worden? En ben je er klaar voor om bewust stil te staan bij wat jou of je merk drijft? Dan help ik graag met hoe je Storytelling in je branding toepast. Ik bied diverse programma’s aan waar dit onderdeel terugkomt, zodat ook jij dit kan toepassen in je business.

Wil je weten hoe ik je precies help? Vul je gegevens in en maak gebruik van mijn gratis adviesgesprek. Ik neem telefonisch contact met je op.

Dat is de kracht van de basis, je kernverhaal. Je brand story.

Ben jij de basis of is je communicatie de basis?

Als zichtbaarheid je basis is, dan verbaasd het me niet dat je niet krijgt wat je wil. Als je niet weet wat JIJ wil zeggen, wat JIJ wil bereiken, waar JIJ naartoe wil, hoe kan dat wat je zegt dan succesvol zijn? Je schrijft je 6 keer in de rondte. Creëert ad-hoc posts omdat iedereen zichtbaar is, en dus jij ook zichtbaar moet zijn. Op Social kanalen, zodat men weet dat je er bent. Maar, weet jij het? Weet jij precies waarom je er bent? Vanuit de rol die je inneemt? Weet jij over te brengen wat je wil? Echt wil? En waarom doe je wat je doet? Dat is de basis. Weten waar je naartoe wil. Jij, als merk of als mens, bent de basis.
Bewust stilstaan, door van binnen naar buiten communicatie te kiezen. En dat is waarom ik werk in een aanpak vanuit de kern, om sterker naar buiten te treden.

Wat bewust stilstaan je brengt

Een hele hoop zelfontwikkeling. Maar ook, zoals ik in het begin schreef, een hoop ellende. Het gevoel dat iets heel lang gaat duren. Omdat je niet weet waar je moet beginnen. Chaos. Besef je even wat er heel lang zal duren, als je niet stil staat bij de basis. Als je niet weet wat je wil zeggen, dan kun je van alles zeggen (en dat heel secuur meten, zoals in bezoekduur) maar zul je nooit bereiken wat je wil bereiken. Weten wat je wil zeggen. Weten wat je wil doen. Weten hoe je zichtbaar wil zijn. Weten hoe je die impact wil maken. Dat is wat je met bewust stilstaan bereikt.

Bewust stilstaan om straks veer verder vooruit te komen klinkt te logisch voor woorden, dat begrijp ik. Maar vroeg of laat, loop je ertegenaan. Als je meteen start met maken en overbrengen van allerlei communicatie gericht op alles wat voor jou éigenlijk helemaal niet écht bijdraagt. Een onvoldaan gevoel, zal altijd blijven! Je kunt blijven maken tot je een ons weegt, maar wat heb je eraan als mensen hun schouders ophalen bij dat wat je maakt?
Stilstaan, tijd nemen om je positionering te verscherpen, zal je brand betekenisvoller maken.

Dieper verbinden en begeleiden in keuzes, deze communicatie strategie doet exact dat

Het is bewezen. Dat wat er plaatsvindt in het hoofd van je klant, medewerkers of de ontvanger tot wie je je richt.

Ben je er ook klaar voor om bewust stil te staan bij wat jou als ondernemer, als medeweker of je merk en mensen drijft?

Verhaal vangen als leidraad om dat wat je zegt een echt authentiek karakter mee te geven. En niet in de eenheidsworst van gewenste of voor ons bepaald “zoals het hoort” communicatie te belanden. Een basis te krijgen die je houvast is van alles wat je maar wil uiten? Dan help ik graag met hoe je door middel van narratief perspectief, het werken met Archetypen en het zoeken naar de betekenis van je verhalen, zodat je het effectief inzet en je branding versterkt. Wanneer je graag jezelf tot een succesvol merkverhaal wil maken, dat net zo waardevol is als winstgevend, kom dan met me in contact.
Vul je gegevens in en maak gebruik van mijn gratis en geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan leg ik je uit hoe en waarmee ik je kan helpen.

P.S. Verhalen inzetten om je meer met je medewerkers en team te bereiken?
Daarvoor heb ik een workshop ontwikkelt, waar onder andere dit onderdeel een groot gedeelte van uitmaakt.

Via een geheel vrijblijvend persoonlijk strategiegesprek nemen we je wensen, doelen en de mogelijkheden door. Denk als bedrijf aan een workshop programma of training gericht op het verlevendigen van de merkwaarden of creëren van een diepere connectie tussen medewerker en bedrijf. Of aan persoonlijke coaching voor zelfstandig ondernemers. Benieuwd naar de mogelijkheden? Laat direct je gegevens achter. Ik kijk uit naar ons contact!