Categorie:Geen categorie
Een van de beste presentatietips die iedereen over het hoofd ziet, is de kracht van de pauze. Zelfs ik had het over het hoofd gezien, of was me er in ieder geval niet bewust van totdat iemand het onder mijn aandacht bracht. Na een gebeurtenis kwam er iemand naar me toe en zei: ‘Je hebt gelijk’ en zei toen: “…. de tip die je me gaf werkt! Namelijk ik las nu PAUZES in.” En het is waar: soms is het niet zeggen van een woord de beste manier om gehoord te worden.
Hier zijn twee manieren waarop je de stilte in uw voordeel kunt gebruiken bij het vertellen van jouw verhaal/boodschap/in je presentatie/in je gesprekken:
1. Begin met een pauze
Gebruik een pauze vlak voordat je met het verhaal begint, om vanaf het begin de aandacht van je gesprekspartner of publiek te trekken. Het kan ook gelden nadat jij van plan bent een verhaal te vertellen, wacht dan eens even. Bovendien: Het zal niet alleen helpen om je publiek erbij te halen, maar ook bij eventueel de onhandigheid waar veel mensen mee worstelen, zoals: ‘Hoe ga ik over op het vertellen van een verhaal? Wat moet ik zeggen?”.
De pauze zal de luisteraar(s) tegenover je direct aantrekken omdat we niet gewend zijn aan pauzes, en het zal aangeven dat er iets anders gaat gebeuren. Wacht dus even voordat je met het verhaal begint, zodat het verhaal zich op natuurlijke wijze onderscheidt van de rest van de vergadering of presentatie. Dit is dus een hele natuurlijke manier, die we vergeten zijn in te zetten, door gebrek aan tijd en het steeds maar door willen! Herken je dat ook? Lekker spelen dus met deze tip als je het mij vraagt..
2. Verander de stemming
De tweede optie hoe je met stilte kunt werken is: Gebruik een pauze om de sfeer binnen een verhaal te veranderen. Als het verhaal soepel verloopt en er plotseling iets ten kwade verandert, pauzeer dan eens. Laat de verschuiving bezinken. Heel eerlijk: ik merk dat we dit ook meteen het meest akelige vinden om te doen. Stel nou dat je een presentatie geeft, dus niet in persoonlijke gesprekken; dan zou het er zo uit kunnen zien: Als het moeilijke deel van het verhaal voorbij is en het tijd is om de stemming weer op te krikken, zeg dan de laatste droevige zin, pauzeer even en ga dan over naar het meer opbeurende deel van het verhaal. Een paar strategische pauzes kunnen veel helpen!!
Ik ben enorm benieuwd of deze twee invalshoeken rondom pauzes jou helpen.
Mocht je er benieuwd naar zijn hoe je jouw gesprekken (of dat nu met je team is of met je (toekomstig) klanten) en presenteren verder kunt versterken? Kom dan even bij me door! Ik vind het enorm leuk van je te horen. Zijn we al gelinkt op LinkedIn?