Van visie naar zichtbaar: de 3 stappen strategie van know, like en trust

Categorie:Geen categorie

“Stop met het wegwensen. Dan pas zal het gebeuren.” Ik stond perplex. Dacht in eerste instantie dat ze me niet had begrepen. Hoe kun je pijn nu niet wegwensen? Maar in de dagen daarna merkte ik dat de opmerking landde. De opmerking was gemaakt door een haptonoom en mijn zoektocht van bijna twee jaar naar hevige pijnen in mijn keel, was met die zin afgelopen. Het verband tussen mijn hoofd en mijn lichaam werd gelegd. En het de bewustzijn van het verhaal dat me had gebracht waar ik stond was er ineens. Maar waar stond ik dan? Wat wilde ik brengen in mijn leven? Hoe keek ik? En was het wenselijk? Mijn bewustzijn werd geprikkeld, ik kwam in aanraking met het begrip visie en sindsdien werd ik bekend met de invloed die we zelf hebben op ons verhaal, door de keuzes die we hierin kunnen maken.

Stap 1: Know – Wat is betekenisvolle communicatie vanuit jouw visie?

Het was het inzicht dat ik kreeg, in hoe ik mijn verhaal voortleefde, en ik was jong. Op mijn twintigste, als student stond ik daar maar mooi met grote vragen die ik wilde beantwoorden…. Dat ging natuurlijk helemaal niet vanzelf. Maar wat ben ik er dankbaar voor. Want het is waarom ik ten alle tijde zal zeggen dat bewustwording de eerste stap is naar betekenisvolle communicatie. Van betekenis zijn en hier vanuit communiceren, begint bij de stap hier bewust voor te kiezen! En dat breng ons bij stap 1, want weten dat JIJ er bent, dat de wereld voor JOU kan kiezen…. In je werk, als coach of trainer, maar ook als mens dat is stap in. “Know that you are here” met wat je te brengen hebt, is de eerste fase in je zichtbaarheidsproces.

Pas wanneer je je bewust bent van waar je staat, kun je gaan onderzoeken of het naar tevredenheid is.

En is dat niet zo, dan is het bepalen van de juiste richting een mooie volgende stap. Ook op het gebied van je werkzame leven. Want het verhaal dat je deelt draagt bij aan de invulling van je (werkzame) leven. Kloppen de verhalen die je deelt? Werken ze de juiste richting op? Die van jou authentieke zelf? En in de door jou gekozen richting? Nadat je visie staat en je zichtbaar kunt zijn, wil je het volgende: dat mensen voor JOU kiezen.

Stap 2: Like – Laat je pure zelf zien

Daarom is stap 2 er, de like fase. Eerst moeten we weten van het bestaan van iemand. Dan pas kunnen we die persoon leuk vinden en pas daarna zullen we weten of we van de persoon op aan kunnen. We weten waarvoor we bij diegene moeten zijn en als er een match is tussen onze eigen behoeften en hetgeen aangeboden wordt dan komt er een echte connectie opgang. Eentje van betekenis. En om deze know, like en trust fases van de marketing goed te kunnen bedrijven moeten we starten bij de basis.
Om iemand kennis met JOU te laten maken, om iemand JOU leuk te laten vinden en om dan het vertrouwen in JOU te bieden, is het nodig te weten wie JIJ bent!

Stap 3: Trust – Biedt vertrouwen door consistent zichtbaar te zijn

Wat wil jij voor de wereld? Waar draag jij aan bij? Wat is jouw toegevoegde waarde? Wat heb jij de wereld te bieden?Weten wat je diepste wens, verlangen of wil is, is basis om je verhaal krachtig te kunnen gebruiken. Te weten wat je te bieden hebt en er consistent mee klaar staan voor anderen. Structureel. Dat is hoe je het vertrouwen wint, dat je er zal zijn voor je klanten. De know, like en trust invulling, of deze communicatie nu online of offline is, of deze communicatie nu gebruikt wordt in een sales proces of in het verbinden van een groep, is dé manier om mensen aan je te binden….

Consistent zichtbaar zijn hoeft niet moeilijk of veel te zijn, er zijn slimme tools en technieken om hieraan te kunnen voldoen, zonder dat het tijdrovend is!

Know, like en trust, waarom is het überhaupt nodig binnen Personal Branding?

Wat richting bepalen en je authentieke zelf met “know, like en trust” te maken hebben? Het proces van know, like en trust, is in de communicatiewereld een bekende formule om de ontvangende kant, vanuit jou als zender, een soortgelijk natuurlijk opgebouwd signaal af te geven.

Als ze JOU niet kennen, kunnen ze ook niet voor JOU kiezen.

Wat als het je niet lukt om je visie en eigenheid te vinden?

Weten wat je wil bewerkstelligen, is weten waar je het voor doet. Alleen vaak ligt het te verstoffen, of verscholen. Bewust of onbewust.

Omdat wat je, wat je echt wil misschien als ‘onmogelijk’ hebt bestempelt. Omdat je het nu goed voor elkaar hebt, dus het er even niet toe doet? En wat als je bang bent omdat er tussen je echte wil en je huidige invulling van je werkende leven niet genoeg connectie is? Weet dat het er altijd is, als je hier tegenaan loopt is er mogelijk sprake van zelfsabotage?

Wanneer is jouw wil gedefinieerd? Toen je je bedrijf oprichtte? Toen je in een crisis zat, en daaruit wilde komen? Of heb je misschien nooit haarfijn de tijd genomen voor dit meester onderdeel in je eigen levens-(verhaal)?

De opbrengst voor jou als Personal Brand

Mij persoonlijk bracht het een versnelde zoektocht naar een leven met meer betekenis en een side job aan het uitvogelen van mijn wil. Ik nam de tijd om stil te staan, bij wat ik aan het doen was en waarom en ben nooit meer anders gaan doen. Nu daag ik anderen uit dit te doen. Het vinden van de echte wil, is het vinden van de drive. Dat wat energie geeft. (Weer) weten wat je wil is, is weer vuur voelen. Maar ook voor je communicatie brengt het een sterke basis in je positionering. Als je weet waar jij je hard voor maakt, sta je sterker. Een sterke positionering, maakt je aantrekking groter. Je kunt thema’s aantikken in je communicatie die belangrijk zijn voor jou én je klant/medewerker/doelgroep.

Daarmee het gedachtegoed van de Zwitserse dieptepsycholoog Jung, brengt je in aanraking met dit proces. En het mooie is, er zijn wetmatigheden van levens- en leerprocessen in te herkennen! Jung werkt met zogenaamde Archetypen. Waarin vindbaar wordt wat hetgeen is je echt belangrijk vindt. En dat is voor je klanten, cliënten, team weer belangrijk. Want nu ben jij te “plaatsen”. Het wordt duidelijker wie je bent, doordat je durft te laten zien waar je voor staat!

Je wil, onderstreept je visie

Stiekem is je wil basis voor je visie. En andersom! Het is hétgeen is dat jou tien stappen sneller laat zetten binnen je vakgebied. En waar vanuit dat is ontstaan. Een verrijkende opbrengst, die niet alleen verheldering en meer betekenis met zich meebrengt maar ook bruikbaar is om de know, like en trust communicatie mee in te vullen op een heel natuurlijke en duurzame manier. Want door over jouw visie te praten, zullen mensen je liken, of juist niet, maar begint er energie te stromen! Er wordt een match gemaakt.

Het doel is je verhaal bewust ter hand nemen en leren dit om te zetten in een nieuwe manier van kijken. Die bruikbaar is bij de meest sterke en krachtige positionering van je communicatie.

Je waarde vinden én ‘m slim in de know, like en trustfase inzetten, dát is Personal Branding..

Onze waarde slim inzetten is hoe we dit willen op het gebied van werk en ondernemerschap. Zodat we de communicatie kunnen inrichten op een manier die energie geeft. En de juiste klanten en ontvangers laten verbinden met dat wat we bieden. Energie krijgen, en niet opbranden. Zodat we anderen kunnen helpen. Wanneer je weet wat je wil is, is het definiëren van succes ook makkelijker. Want kijken vanuit de bril met de blik op vooruit, is kijken naar hoe je betekenisvol bijdraagt aan het verwezenlijken van dat doel. De uitdaging is dat we ons niet goed bewust zijn van wat we echt willen. En waarom we dat willen. We raken afgeleid, door wat anderen doen en binnenkort is onze versie van succes zelfs de onze niet meer. Succes betekent voor de een absoluut niet automatisch wat het voor de ander betekent, en kan zelfs veranderen in de loop van de tijd.

Wil je ondersteuning op het gebied van communicatie en strategie, zodat je bewuster naar buiten komt? Met de juiste zichtbaarheid en zonder dat het een tijdrovend proces is? Ik help je als ondernemer en het mooie is, ik heb een aantal programma’s hiervoor waaruit je kunt kiezen. Onderneem je bijvoorbeeld in Gelderland of Overijssel, wellicht is dit programma iets voor jou? Waar je gebruik kunt maken van een coachingsvoucher ter waarde van maximaal 1000,- euro. Dit komt omdat ik aangesloten coach ben via de StartVersneller! Schroom dus vooral niet. Graag vertel ik je meer en beantwoord ik al je vragen. Vul je gegevens even in en maak gebruik van mijn gratis kennismakings- en adviesgesprek. Ik neem telefonisch contact met je op. Geheel vrijblijvend.