Categorie:Geen categorie
Je wil die expertstatus gaan claimen. Dat next level instappen en dat vraagt van jou om leiderschap in te nemen. Om je te gaan onderscheiden. Wanneer je bezig gaat met positioneren is het handig om te gaan kijken naar je verdienmodel, naar je expertise (dat waar jij echt goed in bent) en naar een ideale doelgroep.
Ook is het belangrijk dat JIJ echt vol in je kracht staat. Dat jij dat doet, wat het meest van waarde is en waar jij je potentieel het best in kwijt kan. Dat jij dat doet waar je echt AAN van gaat.
Om gehoord te worden in een wereld die overdonderd wordt met content elke dag, is het hebben van een eigen sterke blik op dat wat voor jou van groot belang is, noodzakelijk. het vergt kwetsbaarheid: maar als je doel belangrijk genoeg voor je is ben je in staat om te denken: Mensen vinden altijd wel wat van je.
Helemaal voor als je coach of trainer bent zul je merken dat de markt momenteel vol is. Goed nieuws, want er zijn veel mensen die willen ontwikkelen. Daarentegen zul je wel extra goed je best moeten doen om op te vallen. Deze vragen helpen je in het ontdekken hoe je opvalt tussen al die anderen die hetzelfde doen.
Om een blik, of visie sterker te maken, kun je je jezelf vragen stellen. Het soort vragen waar je soms niet direct een antwoord op hebt, maar welke wel de moeite waard zijn om goed bij stil te staan.
Wat denken andere mensen in jouw vakgebied dat echt onmogelijk is? En hoe denk jij hierover? Soms is iets lastig of moeilijk te bereiken maar KAN het wel. Als jij hier je nek voor uit durft te steken, maakt dit je uniek.
Ik illustreer dit met een voorbeeld:
Een van mijn grootste wensen is dit:
Ik creëer de perfecte balans tussen mijn praktijk en privéleven en houd deze vanuit ontspanning in stand.
Veel coaches en trainers hebben zo’n zelfde wens, daarnaast, net zoals ik ook de wens om betekenis te creëren vanuit hun vak, in het leven van anderen. Kunnen die twee wensen samen gaan? Dat klinkt nog niet zo moeilijk… Voeg je daar een derde wens aan toe, namelijk dat je in minder dan 32 uur werken, misschien zelfs liever nog minder dan dat, de business gezond houdt.. Dan wordt het al vaak wat lastiger & uitdagender. En daar komt vaak de gedachte “Ik moet ook niet teveel willen”, om de hoek kijken. Het zou maar zo eens zelf sabotage kunnen zijn…
Geef je je wensen op of werk je aan een waardevoller programma, communicatieplan en zet je stappen om het toch allemaal te mogen te bereiken?
Dat laatste? Dit is waar ik en mijn klanten iets willen bereiken, dat anders en uitdagend is, maar niet onmogelijk.
Is er een succesformule over hoe iets zou moeten in jouw vakgebied? Een ultieme manier? Heb je hier een methode van gemaakt?
Ik merk vaak op dat ondernemers veel vaker een methode hebben dan ze denken.
Een voorbeeld hiervan is dat mijn klanten vaak al met methoden, technieken en tools werken waarvan ze soms niet helemaal doorhebben dat het een vastigheid is geworden.
Dit verhaal heeft twee kanten, want:
De grootste angst in vastigheid is voor ondernemers die vrijheid zoeken, dat ze minder vrij zijn. Mogelijk is dit niet echt het geval maar denk je dit… Onderzoek eens of er een deel vast mag staan en je toch vrijheid kunt behouden… Zo zou je aanbod redelijk vast kunnen staan en kan je daaromheen vrij zijn in events organiseren, live dagen bieden en originele vormen van ondersteunend materiaal rondom je programma.
Het voordeel van met een vast programma werken is dat je van maatwerk afstapt.
Hiermee zal je veel sneller een expertstatus bereiken.
Je gaat klantresultaten beter kunnen behalen en hebt onderbouwing in dat jouw methode werkt.
Tevens kost maatwerk leveren je veel tijd. Tijd omdat je salescalls, voorstellen, facturatie en de uitvoering er steeds weer anders uitziet. Je wil dit namelijk omdat het tijd scheelt, dat zorgt weer voor groeimogelijkheden! En daarnaast creëer je nog meer expertstatus hiermee.
Dit soort vragen stellen, zorgt ervoor je goed hebt nagedacht en kritisch hebt durven kijken om daadwerkelijk de beste oplossing aan te bieden! Je communicatie in de know, like en trust fasen zal hier sterker uitkomen!
En daar zit een uitdaging. Vaak krijg ik te horen: “je dwingt me om net een laagje dieper te kijken”. Of “lastige vraag, maar zo waardevol.” En zo is het ook.
Als je het belangrijk vindt om een zinvol bestaan te leven, en niet vanuit toevalligheid te werken maar een zinvolle communicatie offline en online op te tuigen, een betekenisvol merk te zijn is het slim om vanuit deze vragen en drijfveren uit te diepen. Wat jouw speciale x factor ook is, nadat je het hebt gevangen wil je het natuurlijk wel in je aanbod inbouwen en meenemen in je marketing….
Ik help zelfstandig ondernemers, veelal coaches en trainers om een aanbod en marketingflow neer te zetten en te coachen op het verkopen waarmee je je onderscheidend positioneert. Voordelen hiervan zijn vaak minder uren hoeven werken dan voorheen, meer ruimte voor persoonlijke groei, vrijheid en ontspannen kunnen ondernemen. Maar natuurlijk ook ideale klanten die bij je passen en daarmee goed kunnen verdienen. Hoe fijn zou dit voor jou zijn?
Toch merk ik in de praktijk vaak op dat, om dit voor elkaar te krijgen als ondernemer, je uitgedaagd wordt.
Daarom help ik ondernemers bij dit proces.
Ik ken de valkuilen.
Ik ken de angsten.
En heb 100+ coachees en trainees hiermee geholpen!
Weet dat ik je op verschillende manieren kan helpen.
Als business coach voor (o.a. aangesloten bij initiatief de StartVersneller waardoor je gebruik kunt maken van deze kortingsvoucher tijdens mijn coachingstraject) help ik bij het onderscheidend neerzetten van jou en je bedrijf.
Ook buiten de startversnellertrajecten bied ik een halfjaartraject aan en maatwerk opties, dus bij interesse, stel je vragen hierover gerust.
Zou je eens met me in gesprek willen over je vragen en welke kansen ik voor je zie? Het lijkt me leuk je te ontmoeten! Je komt met me in gesprek door een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan te vragen.