Personal Branding persoonlijke groei

Bewuster groeien en bloeien in de juiste richting: 5 x hoe je dit doet

Categorie:Geen categorie

Om op te vallen in deze continue war of attention, is het noodzakelijk om zichtbaar te zijn vanuit betekenis, authenticiteit en een eigen geluid. Hoe dan? is de hamvraag. De vraag waar ik mijn werkjaren als communicatievrouw dagelijks naar zocht. Naar de manier die echt verschil maakt. Het is een continu en blijvend proces want: Er is niet één manier, ieder bedrijf en ieder mens heeft zijn eigen uniekheid. En zelfs die kan zo nu en dan veranderen. Zijn eigen toegevoegde waarde en zijn eigen verhaal. Maar juist die uniekheid, authentiekheid is waarmee je jezelf anders dan anders laat zijn.

Bewustzijn verscherpen: jij bent zoals een merk

Je bent zoals een merk als zelfstandig ondernemer of bewuste professinal. Het is een mogelijk nieuwe realisatie die je echt even binnen mag laten komen. Want wat is dan een merk? Waarschijnlijk ken je de grote namen, onder bijvoorbeeld de lifestyle of supermarkt producten, met de onderlinge verschillen daarbij. En juist die verschillen, maken dat je voor het een of het ander kiest!
Voor jou, geldt dus hetzelfde als een pakje boter: De authenticiteit in je verhaal vinden. De tijd nemen en de rem eraf in laten zien waarom jij ergens voor staat.

De continue battle of attention zorgt ervoor dat we zichtbaarheid op één zetten. In plaats van tijd. Geen tijd om de tijd te nemen. Maar dit is waarom je het wel wil doen: mensen komen niet meer bij jou omdat ze een product of dienst nodig hebben. Ze komen voor jou. Omdat ze het eens zijn met de manier hoe je doet wat je doet.

En hoe je dat verpakt, weet je pas als je weet waarom je doet wat je doet.
Verhaal maken vanuit toegevoegde waarde is heel anders dan verhaal gericht op zichtbaarheid als doel. In dit artikel deel ik vijf punten die je voor jezelf kunt checken. Is het tijd voor verandering? Of matcht jouw zichtbaarheid echt met wie je bent en wat je te bieden hebt aan de wereld?

1. Je tijd kun je maar één keer uitgeven, dus ga bewust om met de tijd die je benut

Om je eigen pad te lopen moet je soms anderen teleurstellen, voel je je van tijd tot tijd alleen, moet je knopen doorhakken, een onbevredigende situatie achter je laten, of impopulaire maatregelen treffen. Je zult door de donkere nacht moeten om jezelf en je levensopgave te vinden. Maar of de reis het waard was? Daarop zijn vele antwoorden mogelijk. Maar het is wel jouw reis, en de reis gaat voort en voort. Door je continu af te vragen of het nog jouw reis is, in de tijd die je gegeven is, controleer je of je de juiste richting op groeit en bloeit. Of je nu van mening bent dat het de maatschappij is waardoor je niet kunt, het je ego is die alles belangrijker lijkt te vinden dan dit, en het je niet gunt… Wat jouw antwoord ook is, vraag jezelf eens af of je jouw tijd optimaal benut. En zo niet, dan is het misschien tijd om op zoek te gaan.

2. Het is je taak om de wereld in te brengen wat je in huis hebt

Onderzoeken is een kernwoord in alles wat je kunt doen, zoals antwoord zoeken op de vraag: “Waarom doen we wat we doen?”, maar de vraag mag specifieker: wat ga jij de wereld in brengen?
Het is de manier die gesprekken opent en helpt om meer uit jezelf te halen. Joseph Campbell noemt het “Follow your bliss”.
Een van de meest uitdagende oproepen waar je als mens voor gesteld wordt. Het is uitdagend, moeilijk, doodeng en ook levensomvattend. Follow your bliss, is niet zomaar doen wat je leuk vindt, het is bepaald geen gemakzuchtige attitude, maar het is datgene in de wereld zetten waarvoor jij geboren bent. Of dat nu als mens of als merk is, dat doen wat jou drijft en zichtbaar zijn vanuit dat wat je drijft, is zijn oproep. Het staat gelijk aan de veiligheid inruilen voor avontuur. Follow your bliss is de zoektocht waarmee jij het verhaal van jouw leven op het spoor komt en het is een zoektocht naar binnen, een reis naar je zelf. Als mens of als merk.

3. Bewustwording van je successen en van het geleerde in jouw verhaal

Als je wil groeien door te delen wat je geleerd hebt, ervaren hebt of gezien hebt en daarin een bijdrage wil leveren aan onze maatschappij. Dan is het delen van jouw reis of de reis van de mensen die jij helpt van grote waarde! Je helpt er niet alleen jezelf mee te groeien, ook anderen kunnen gemotiveerd worden tot een zelfde soort groei. Hoe het verkeerde verhaal je aan de verkeerde resultaten en onjuiste doelstellingen laat werken? Het probleem met het verkeerde verhaal is dat als het geen punt maakt, mensen hun schouders zullen ophalen. Wat is het punt? Wat heb ik eraan? What’s in it for me? Je moet duidelijk hebben wat je verhaal moet bereiken. En wat het de mensen moet laten doen. Daarom voordat je met verhalen werkt, bedenk dan: Wat moeten mijn klanten: denken, voelen, weten of doen, als resultaat nadat ze van jouw verhaal af weten.

4: Wat doe jij binnen je zichtbaarheid om je doel te bereiken?

Zichtbaarheid heeft echt niet als doel aanwezig zijn. Dat is hetzelfde als hier op aarde zijn, maar er niet van genieten. Slechts aanwezig zijn brengt nog niets. Welk doel je ook hebt: je moet het juiste verhaal verspreiden om meer te verkopen, je salesgesprek sturen op loyale klanten, een teamoverleg om je team een richting op te krijgen: je doel zul je pas bereiken als het gedeelte daarvoor klopt.
Wat ik met “klopt” bedoel? Klopt als in, echt passen bij wie je bent. Als merk. En als mens.
Dus als het verhaal dat jij besluit te delen in je sales, in je content of met je collega’s, past bij wat er voor jou echt toe doet. Omdat het, in eerste plaats, past bij wie je bent.
Mensen voelen dit. Ruiken dit. En kiezen op basis van dat wat ze zien, ervoor om wel of niet met je in zee te gaan.

Eerst zorgen dat je jezelf laat zien zodat je exact kunt krijgen wat je wil.

5: Je echte zelf de wereld inbrengen om zichtbaar te zijn met het juiste

Het vergt, durf en moed, maar kwetsbaarheid is hoe een verhaal pas een goed verhaal wordt. Goede verhalen, en de mensen achter hen, verkopen. Zetten aan tot actie. En inspireren. Verhalen verplaatsen jouw klant, creëren loyale volgers en koppelen uw publiek aan hun trouw aan uw merk. Zit jij ook in jouw reis? Besef je dat je het belangrijk vindt om je echte authentieke jij te zijn en te laten zien? Als jezelf en of als merk? Jouw visie aangescherpt en zoek je content die precies dat overbrengt? Jouw identiteit, als kracht om impact te maken.

En wat als het bovenstaande niet werkt? Succes herdefiniëren als kans om te bloeien

De juiste richting bewandelen geeft voldoening. Maar als het telkens niet lukt, laat dan de geslaagdheid over de richting eens los en ga gewoon. De definitie van succes (geslaagdheid) bepaalt de richting die je kiest. Pas als je weet wat succes voor jou inhoudt, kan je een bewuste richting innemen.

Niet het resultaat als doel, maar een doel dat echt zinvol is voor jou als doel, dan volgt het einddoel vanzelf.

Zit jij in het juiste verhaal?

Uitbouwen of afpellen? Om je zichtbaarheid anders te positioneren is het vaak nodig om laagjes af te pellen en de echte jij naar buiten te laten komen. Maar het is ook mogelijk om je bestaande positionering verder uit te bouwen, omdat er meer uitgehaald kan worden. Je volledige verhaal leren kennen, doorontwikkelen en strategisch inzetten is hoe je je zichtbaarheid als professional of ondernemer naar een succesvol niveau tilt. Verhalen vertellen doe je namelijk met een doel. Wanneer je het strategisch wil inzetten is het noodzakelijk dat je altijd je doelen voor ogen hebt. Dan pas weet je welk verhaal je waar inzet.

Bewuster werken aan de juiste richting als ondernemer of professional?

Wanneer je graag jezelf tot een net zo succesvol merkverhaal wil maken, dat net zo waardevol is als winstgevend, kom dan met me in contact. Samen bespreken we jouw doelen en vragen. Via een geheel vrijblijvend persoonlijk strategiegesprek nemen we je wensen, doelen en de mogelijkheden door. Benieuwd? Laat direct je gegevens achter. Ik kijk uit naar ons contact!

P.s. Je kunt 1-op-1 werken met mij op verschillende manieren. Ik streef er altijd naar om je op zo plezierig mogelijke manier te helpen. Zo heb ik me aangesloten als coach bij de StartVersneller: speciaal voor de ondernemer die startend is in Overijssel en Gelderland help ik je zo via het StartVersneller traject, met coachingsvoucher ter waarde van 1000,- euro! Kijk hier of je hieraan mee kan doen.

Ook kan ik je helpen via een coachingstraject op maat. En als je professional bent, kijk dan eens of je werkgever onder het ontwikkelingsbudget vergoeding hierin kan aanbieden. Wil je hier meer over weten? Neem even contact met me op.