Zelfsabotage door Lieve Business & lifestyle coaching

Zelfsabotage als rem in je authentieke Personal Brand?

Categorie:Geen categorie

“Waarom dan?” Vraagt mijn vierjarige dochter na elk zinnetje dat ze hoort. En ze gaat door tot ze er geen zin meer in heeft. “Hoort bij de leeftijd” is hoe iedereen het met een lach wegwuift. En ja, ik begrijp dat het lichtelijk overdreven is, om je het waarom van iets, na elke zin af te vragen. Maar in dat laagje dieper liggen vaak wel waardevolle antwoorden voor jou als ondernemend persoonlijk merk.

Wat er gebeurt wanneer je je focus verplaatst van het wat naar het ‘hoe en waarom’ naar ‘wat’

Een waarom vloeit voort uit de opvoeding en de levenservaring van een persoon.
Elke persoon, en elke organisatie heeft het. Want het is een WAT van tastbare dingen die een oprichter of groep oprichters heeft gedaan als bewijs van zijn waarom.
Elk bedrijf en elke eigenaar die het vermogen heeft te inspireren is klein begonnen… In jou liggen de antwoorden op de vragen hoe en waarom jij je klanten van extra waarde kan voorzien. Wanneer je dit meer en meer uitvouwt vergroot je meer en meer je toegevoegde waarde. Resultaat: Je hebt je klanten meer te bieden én je voedt jezelf met totaal in je kracht staan.

“Door de jaren heen heb ik heel vaak via trial en error struggle ervaren. Zonder het door te hebben saboteerde ik mezelf! Een key mindset shift bracht hier verandering in. Daarvoor als iets goed ging dacht ik bijvoorbeeld “Ga ik te snel?” “Wil ik niet teveel?” Dit hield me op een veilig niveau. Ook als iets moeilijk wordt kan “Misschien moet ik dit maar niet willen” of “Hoe doe ik dit?” zijn vormen hiervan, zonder dat ik hetzelf ook maar wist! Perfectionisme en over analyseren, dat is wat ik ging doen. De vinger naar mijzelf wijzen? Het liefst wel, maar…. Want wat er ook gebeurde, hiermee saboteerde ik mezelf om te blijven waar ik was. Tot de dag dat ik anders ging kijken. Het komt neer op een mindset shift waar ik je graag mee in aanraking breng.”

Waarom we de authentieke waarheid willen

We leven in een tijd waarin we geroepen worden om op te gaan in onze authentieke waarheid.
We kunnen anderen de hele dag beïnvloeden. Als mens en als merk. Dus laten we ervoor zorgen dat wat we delen onze authentieke waarde is, en geen verhalen die eigenlijk niet ondersteunen waar we voor staan. Dat je jezelf deelt. Dat je het gedeelte JOU echt uitvouwt. En nu de economie zich meer en meer beweegt naar een betekeniseconomie, is dit niet alleen waar ik achter sta, maar wat we allemaal willen. En het is onbewust, omdat we niet weten hoe, dat we blijven vervallen in dat zoals iedereen het doet.
Zelfsabotage is een begrip dat vooral achteraf valt te begrijpen. Want je HOEFT je niet te laten weerhouden of tegenhouden door je gevoelens of emoties. Het is veilig, maar er is ook een andere weg…

Zit jij in het juiste verhaal? Mindset shift

Uitbouwen of afpellen? Om je zichtbaarheid anders te positioneren is het vaak nodig om laagjes af te pellen en de echte jij naar buiten te laten komen. Het kost tijd en energie om vragen zoals HOE te willen begrijpen, wat je ook kan doen, is kijken wat er achter de uitdaging of het niet begrijpen zit. Kijken naar “Is dit eng? Oncomfortabel?”, “Ben ik onzeker?” en hier rustig antwoord opgeven. De kernvraag die daarna gesteld kan worden maakt het verschil en de shift. “Hoe ga ik hiermee om?”

Hoe ga je hiermee om? De vormen van zelfsabotage die veel voorkomen op een rijtje als voorbeeld

– Perfectionisme & overanalyseren: Het creëert uitstelgedrag en houdt je veilig. Juist door te doen en te leren. Daarna pas te analyseren kom je vooruit.
– Vingerwijzen: Kom sterker terug door de vinger naar jezelf te wijzen. Ja, ookal is het niet jouw ‘schuld’. Ja, ook al heb jij jezelf hier niet gebracht, dit is de situatie en daar waar je controle kan uitoefenen wil je JA zeggen. Zelf de actie nemen over de situatie. Verantwoordelijkheid naar jezelf toe trekken. Anderen willen je helpen en steunen en dat is mooi, maar ook al is dit niet zo: je kunt zelf in actie komen!

Authentiek branden 2.0, hoe dan wel?

Yes, het is ook mogelijk om je bestaande positionering verder uit te bouwen, omdat er meer uitgehaald kan worden.
Je volledige verhaal leren kennen, doorontwikkelen en strategisch inzetten is hoe je je zichtbaarheid als professional of ondernemer naar een succesvol niveau tilt. Verhalen vertellen doe je namelijk met een doel.
Wanneer je het strategisch wil inzetten is het noodzakelijk dat je altijd je doelen voor ogen hebt. Dan pas weet je welk verhaal je waar inzet. En om dat te doen, is het belangrijk om te stoppen met jezelf saboteren.

Begin bij jezelf en voed je klanten én jezelf met meer

Ontdek hoe je jezelf profileert, je niet laat remmen door je angsten, overtuigingen, veilig gedrag en of je uit je business haalt wat je zoekt.
Voor jezelf en voor je klanten.
Hoe authentieker jij durft te zijn, hoe meer je van jezelf geeft. Een win win dus!
Als je besluit je wens op te geven, dan zal ‘ie niet in vervulling gaan, terwijl er wellicht vele oplossingen zijn!
Een aanbod is op zoveel manieren in te richten en aan te bieden, marketing funnels kunnen vaak zo veel meer doen dan ze nu doen… Zeg je JA tegen je wensen, of laat je het zo?

Bewuster werken aan het uitdragen van een authentiekere positionering?

Wanneer je graag jezelf tot een net zo succesvol merkverhaal wil maken, dat net zo waardevol is als winstgevend, kom dan met me in contact. In een persoonlijk kennismakingsgesprek
bespreken we samen jouw doelen, wensen, uitdagingen en vragen. Via een geheel vrijblijvend persoonlijk strategiegesprek nemen we je wensen, doelen en de mogelijkheden door. Benieuwd? Laat direct je gegevens achter.

P.S. Wist je dat je als ondernemer in Gelderland of Overijssel (tot 5 jaar ingeschreven bij de kvk) mogelijk gebruik kunt maken van een kortingsvoucher via de StartVersneller? Als aangesloten coach vertel ik je graag meer over de mooie mogelijkheid, waarbij de korting op je coaching kan oplopen tot wel 1000,- euro. Natuurlijk help ik je ook graag als je vanuit een andere regio opereert. Kom met me in contact!