Wat als je communicatie niet matcht met wie je bent?

Categorie:Geen categorie

Als je communicatie niet matcht bij wie je bent is het tijd om te ontdekken of te herontdekken wat je (gewenste) eigen identiteit is. En dat het belang hiervan groot is, illustreer ik in dit artikel. Maar wat ik net zo belangrijk vind is om het grote vooroordeel, of wel de tegenwerping, vanuit ander perspectief te belichten. Want wat kan er met je gebeuren als je dit als niet belangrijk genoeg acht?

Als jij een persoonlijk merk bent, dan ben jij van groot belang!

Het niet of overmatig vervullen van behoeften levert negatieve gevoelens op. En die kun je ook ervaren in je bedrijf of loopbaan. Als je solo-ondernemer bent, dan bén je je bedrijf. En dat geldt ook voor een ambitieuze professional, je identificeert een deel van jezelf met dat wat je in je werkzame leven doet. Althans, grote kans als je dit leest, dat je veel je ziel en passie in je bedrijf of loopbaan stopt. Maar, soms merk je dat je andere behoeften krijgt. Gegroeid bent. Niet meer staat op de plaats van waar je bent begonnen. Het matcht niet meer met het vuur waardoor je begon. Je vuur is ingehouden. Het begint te knagen. En dat is wat er kan gebeuren wanneer je hier niet bij stil staat.

Een krachtige basis: je ‘ik’ als fundament voor je identiteit

Wist je dat klanten 90% van hun beslissingen baseren op hun gevoel? Je kunt je voorstellen dat als je betrouwbaar over wil komen, zo’n krachtige identiteit echt nodig is. Ik spreek over identiteit, maar eigenlijk mag je wel spreken over een krachtige ik. Want wat blijft er over als je dat laatste laagje, dat je hebt opgebouwd omdat je nu eenmaal deze kant bent opgegaan, maar daar geen voldoening meer in voelt, van je afgooit?

Je identiteit is vormbaar. Kneedbaar. Opgebouwd en ook weer om te gooien.

Dit is een veel minder zweverig proces is dan je denkt, en wanneer je de angst om een opgebouwd laagje af te breken, loslaat, ontdek je vaak al veel makkelijker weer wat dat krachtdeel van jezelf is, waar je ooit zo passievol vanuit startte.

Ieder mens is uniek, onvergelijkbaar, jij bent jij, ik ben ik – OSHO

Als het vuur is het vuur gedoofd of dovende is..kan dat positief zijn!

Je bent ooit begonnen omdat je een visionair bent, die dingen anders denkt en doet. Je bouwde een bloeiende onderneming, of ging voor een loopbaan waarin je verschil wilde maken, schudde de overtuigingen van mensen met die van jezelf, ging in tegen wat iedereen suggereerde dat je zou moeten doen en verpletterde het hoe dan ook. Je hebt uit ervaring begrepen dat tegen de stroom ingaan niet alleen winstgevend is, maar ook het meest bevredigende pad naar je dromen. Soms kan het zo zijn dat je richting niet meer juist is. Omdat je groeit. Andere doelen hebt. Of juist door je ervaring nog dichter bij jezelf bent gekomen.

Als je zelf meer waarde bent gaan bieden….

Veelal willen de deelnemers van mijn coachingstraject een positie die dichter ligt bij de inmiddels groter geworden waarde van henzelf als professional of ondernemer.
In dat geval is de reden tot opnieuw zitten voor positionering, branding en communicatie vanuit authenticiteit heel positief. Want als je zelf veel hebt geïnvesteerd in groei is het mooi om ook zichtbaar te zijn vanuit die waarde.
Om die reden is het niet meer dan logisch om je authentieke zelf nog meer in kracht te zetten, je gaat staan voor de volledige waarde die je te bieden hebt.

Behoefte aan heelheid

Hoe logisch is het om vanuit een sterke visie en duidelijk authentiek verhaal als jezelf zichtbaar te willen zijn?

Ik kwam er vooral achter dat bijna altijd de behoefte van de ondernemer of professional was, de échte identiteit te laten zien. Volledig kunnen bijdragen. Gezien worden zoals je écht bent. Zodat mensen, als je van dienst, product of carrière verandert, weten wie JIJ bent. En dat is helemaal niet vreemd. Dit komt voort uit onze behoefte aan heelheid. En juist als als je zelf je brand bent, is dit ontzettend belangrijk. Om vol in je kracht te staan. En om de meeste energie aan je klanten te kunnen bieden. In business is de gevoelskant zo vaak onderbelicht. Dat merk ik zelf ook vaak wanneer ik ondernemers hoor openen en ze merken dat ze als ze meer van henzelf en hen verhaal in hun bedrijf stoppen, er meer interactie en herkenning plaatsvindt.

Gevoelens, behoeften… lastig onderwerp?

Stil staan kan als lastig worden ervaren. Doorgaan is dan makkelijker. Maar dat knagende gevoel? Vertrouwen op intuïtie is vooral moeilijk omdat we in een maatschappij leven waar alles verklaard moet worden. Er kan niet iets gebeuren zonder dat we de oorzaak moeten vinden. Gericht op logica. En als er nu eens iets onlogisch is, is het gevoel. Daar zit geen logica in. Intuïtie is niet op kennis, ervaring of logica berust. Ieder mens heeft zintuigen gekregen om waar te nemen. Dus vergeet ze niet. En er zijn maar liefst meer dan 40 negatieve gevoelens die met een hele serie positieve gevoel worden aangevuld. Ze kunnen de weg wijzen in behoeften. En hier hebben we de relatie tussen gevoelens en behoeften te pakken.

Laat je gevoel eens toe en ervaar welke behoefte eronder verscholen ligt…

Opwaarts: dichterbij jezelf, dichterbij je klanten en doelgroep

Juist door te herpositioneren (groots of met kleine stapjes) kom je dichter bij jezelf en bij je klanten te staan. Want we leven in een tijd waarin we geroepen worden om op te gaan in onze authentieke waarheid. We kunnen anderen de hele dag beïnvloeden. Als mens en als merk.
Laten we ervoor zorgen dat wat we delen onze authentieke waarde is, en geen verhalen die eigenlijk niet ondersteunen waar we voor staan! Dat je jezelf deelt. Met al je waarde! Zo word je waardevoller voor jezelf en voor anderen. Win win.

Als je ervaart dat de ingenomen identiteit en positionering niet meer past, maar niet weet hoe je dit ombuigt, transformeert of sterker naar buiten brengt… Dan is het tijd om je authenticiteit opnieuw te vangen!

Authentieker in je branding naar buiten treden?

Wanneer je graag jezelf tot een net zo succesvol ‘merkverhaal’ wil maken, dat naast waardevol ook winstgevend is door het in te zetten in je communicatie, kom dan met me in contact. Via een geheel vrijblijvend persoonlijk kennismakingsgesprek nemen we je wensen, doelen en de mogelijkheden door. Benieuwd? Laat direct je gegevens achter. Ik kijk uit naar ons contact!

Speciaal voor ondernemers in Gelderland en Overijssel: coachingsvoucher ter waarde van 1000,- euro
Speciaal voor jou als ondernemer in Gelderland die tot maximaal vijf jaar geleden gestart is met ondernemen, is er vanuit de provincie een coachingsvoucher beschikbaar. Van het initiatief de StartVersneller en ik ben hierbij aangesloten coach. Zo is coaching ook voor jou als startende ondernemer bereikbaar, en kan ook jij de groeistappen maken vanuit deze mooie kans!

Als jij via de StartVersneller van mijn coachingstrajct geniet, kan je 1000,- euro aan coachingsbudget ontvangen! Hoe dit exact werkt en hoe je via de StartVersneller deelneemt, lees je hier.

Interessant? Lees ook: Hoe een positionering vanuit persoonlijkheid meer klantwaarde levert.